تناسب اندام و تغذیه

انواع مکمل لاغری و کاهش وزن (+ مواد سازنده)

مکمل های لاغری و کاهش وزن

مکمل لاغری و کاهش وزن ، مکمل های لاغری و کاهش وزن

ترجمه و تهیه : دکتر امین اسماعیلی

 

مکمل های لاغری چیا هستن و چه کار می کنند؟

راستش راه های اثبات شده کاهش وزن خوردن غذاهای سالم، کم کردن دریافت کالری و فعالیت بدنی است (که هممون اینا رو میدونیم 😊). ولی پیاده کردن این تغییرات سبک زندگی ساده نیست، به همین خاطر شاید بخواهید بدونید که مصرف مکمل های لاغری میتونه کمک کننده باشه؟

این مقاله همه ی حقایق شناخته شده در مورد ایمنی و تاثیر مواد دارویی ست که به طور رایج در مکمل های لاغری مورد استفاده قرار می گیرند.

(حواستون باشه) فروشنده های این مکمل ها ممکنه ادعا کنند که محصولشون به شما کمک می کنه تا وزن شما را با مکانیسم هایی مثل قطع جذب چربی یا کربوهیدرات، کور کردن اشتها، یا افزایش متابولیسم بدنتون کم کنه.

اما دقت کنید که شواهد علمی کمی وجود داره که اثبات کنه این مکمل ها بخوبی کار می کنن. (از اون طرف) خیلی از این مکمل ها گرونن و با برخی داروها تداخل دارن و گاها میتونن مضر هم باشن.

پس اگه قصد دارید از مکمل های غذایی برای کم کردن وزنتون بهره ببرید، با پزشک یا متخصص تغذیه تون صحبت کنید. مخصوصا اگه دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی یا کبدی و … داشته باشید، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار میشه.

 

مکمل های لاغری و کاهش وزن

مکمل لاغری و کاهش وزن

 

مواد تشکیل دهنده مکمل های لاغری چیه؟

مکمل های لاغری حاوی مواد زیادی از جمله گیاهان، فیبر و مواد معدنی در مقادیر و ترکیب های مختلف هستند. در مورد مواد موثره رایجی که در این مکمل ها استفاده می شوند به ترتیب حروف الفبا توضیح میدیم و شما در مورد تاثیر و ایمنی اونها آشنایی بیشتری پیدا می کنید.

 

البته پی بردن به اینکه این مواد واقعا چقدر موثر و بی ضرر باشن، یکم پیچیده است، چرا که تو مکمل های لاغری معمولا چند تا ماده موثره بکار میبرن، و مواد موثره ممکنه در ترکیب با مواد دیگه رفتار متفاوتی نشون بدن.

شاید براتون جالب باشه که تولیدکنندگان مکمل های لاغری معمولا اونها رو روی افراد آزمایش نمیکنن تا اثربخشی و بی ضرر بودنشون رو اثبات کنند.

 

اگر هم آزمایشی در مورد مکملشون انجام بدن، اون رو با تعداد افراد کم و دوره ی کوتاه چند هفته ای یا چند ماهه انجام میدن، در حالی که برای پی بردن به تاثیر و عوارض یک مکمل باید روی تعداد زیادی از افراد در دوره های زمانی طولانی تری انجام بشه.

 

انبه آفریقایی

ادعا میشه عصاره دانه ی انبه ی آفریقایی از تشکیل بافت چربی جلوگیری میکنه. البته خیلی کم تو کاهش وزن ممکنه اثرگذار باشه و به نظر میرسه بی ضرر باشه. عوارض اون فقط در حد سردرد، اختلال خواب، نفخ و گاز معده هستش.

انبه آفریقایی مکمل

 

بتا-گلوکان ها

بتا-گلوکان ها فیبرهای غذایی محلول در باکتری ها، مخمرها، قارچ ها، جو و مالت باشه. اونا ممکنه زمان حرکت غذا در لوله های گوارشی شما رو افزایش بدن و در نتیجه شما احساس سیری بکنید. البته به نظر نمیرسه خیلی تو کاهش وزن بهتون کمکی بکنه. اگه تو مقادیر کم (تا 10 گرم در روز) استفاده بشه، به جز نفخ نباید انتظار عارضه ی دیگری رو داشت.

 

پرتقال تلخ

اون حاوی سینفرین (یک محرک) هستش. ادعا میشه که اون چربی ها رو میسوزونه و اشتها رو کاهش میده. مکمل های لاغری حاوی این ماده، معمولا کافئین و مواد دیگه هم دارن. خیلی اثربخشی اون تو کاهش وزن مشخص نشده ولی یکم سوختن کالری رو بیشتر و اشتها رو کمتر میکنه.

چون ممکنه ضربان قلب و فشار خون رو بالا ببره، ممکنه چندان بی ضرر هم نباشه.

پرتقال تلخ

 

کافئین

کافئین یک محرک هستش، یعنی شما را بیدار نگه میداره، به شما انرژی میده و چربی سوزی رو افزایش میده. کافئین به طور طبیعی در چای، گوارانا، کولا یا دانه قهوه، یربا ماته (نوشیدنی سنتی آمریکایی) و گیاهان دیگه یافت میشه.

خیلی از مکمل های لاغری حاوی کافئین هستند. کافئین ممکنه وزن شما رو به مقادیر کم کاهش بده، ولی در صورتی که برای طولانی مدت استفاده بشه، بدنتون بهش عادت میکنه و اثرش کم میشه.

از لحاظ عوارض، معمولا تا 400-500 میلی گرم در روز برای اکثر بزرگسالان بی ضرره، اما چون محرکه، شاید با اختلال خواب، تپش قلب و بی قراری روبرو بشید. در دوزهای بالاتر انتظار تهوع، استفراغ، تپش سریع قلب و (خدای نکرده) تشنج رو داشته باشید.

ترکیب کافئین با سایر مواد محرک (البته مجاز 😊) میتونه اثر کافئین رو افزایش بده.

 

کافئین مکمل کاهش وزن

 

اکنون می توانید => بهترین مکمل برای لاغری چربی سوزی و کاهش وزن را تهیه کنید

 

کلسیم

کلسیم یه ماده ی معدنیه که شما برای داشتن استخوان ها، عضلات، عصب ها و رگ های سالم بهش نیاز دارید. ادعا میشه که کلسیم چربی ها رو میسوزونه و جذبش رو کم میکنه.

به احتمال زیاد نمیشه روی اون برای کاهش وزن حساب باز کرد. عوارض خاصی هم تا 1200 میلی گرم در روز نداره. در مقادیر بالای 2000 میلی گرم در روز ممکنه نفخ و یبوست ایجاد کنه و اگر از مقادیر بالای مکمل های کلسیم (دقت کنید نه کلسیم غذایی مثل شیر) استفاده کنید، از خطر سنگ کلیه در امان نخواهید ماند.

 

کپسایسین

این ماده از فلفل بدست میاد و طعم تند غذا بخاطر اونه. ادعا میشه فلفل میتونه چربی ها رو بسوزونه و حس سیری به شما بده. البته مطالعات کافی برای اثبات اثر اون انجام نشده.

کپسایسین بی ضرره ( تا 33 میلی گرم در روز برای 4 هفته یا 4 میلی گرم در روز برای 12 هفته)، ولی اون میتونه باعث درد معده، احساس سوختگی، تهوع و نفخ بشه.

 

کارنیتین

بدن شما (به اندازه کافی) کارنیتین میسازه و همینطور در گوشت، ماهی، مرغ، شیر و محصولات لبنی هم یافت میشه. داخل سلول های شما، کارنیتین چربی ها رو میشکنه تا به انرژی تبدیل بشه. کارنیتین ممکنه به شما در کاهش وزنتون کمک کنه (البته به میزان کم ☹)

کارنیتین رو میتونید تا 2 گرم در روز تا یکسال یا 4 گرم تا 2 ماه با خیال راحت استفاده کنید. تنها ممکنه باعث تهوع، استفراغ، اسهال، دردهای شکمی و بوی بد بدن بشه.

 

مکمل های لاغری و کاهش وزن

 

کیتوزان

کیتوزان از پوسته خرچنگ، میگو و خرچنگ تهیه میشه.

ادعا میشه که اون به چربی های غذا میچسبه و مانع جذب اونها میشه. اما کیتوزان توانایی کاهش جذب مقدار زیادی از چربی غذا رو نداره، بنابراین خیلی روش حساب نکنید. مصرف کیتوزان تا 15 گرم در روز تا 6 ماه بی ضرره، اما میتونه نفخ، باد شکم، تهوع خفیف، یبوست، عدم هضم غذا و سوزش معده به همراه داشته باشه.

 

کرومیوم

کرومیوم یه ماده ی معدنیه که شما برای تنظیم قند خونتون لازم دارید. همچنین ادعا میشه که اون باعث افزایش توده عضلانی و کاهش چربی میشه. همینطور اشتها و مصرف غذا رو کاهش میده.

کرومیوم به شما کمک میکنه تا وزنتون رو یه کوچولو کاهش بدید. کرومیوم موجود در غذا و مکمل ها در مقادیر 20 تا 45 میکروگرم در روز بدون عارضه است و فقط ممکنه باعث مدفوع آبکی، سردرد، ضعف، تهوع، استفراغ، یبوست، گیجی و کهیر بشه.

 

 

 

منبع: اداره مکمل های غذایی سیستم سلامت انگلیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.